Deze actie wordt uitgevoerd met de steun van het Waalse Gewest en in overeenstemming met de Territoriale Coalitie die de kandidatuur voor het label “Nationaal Park” heeft geleid.
Context
Het Natuurpark Hoge Venen-Eifel ontvangt elk jaar gemiddeld 3 000 leerlingen, verdeeld over ongeveer 150 schoolgroepen, afkomstig uit de hele provincie Luik of elders in Wallonië. De educatieve dienst van het park biedt ook specifieke activiteiten aan in de scholen van de gemeenten binnen het parkgebied.
Het schoolpubliek, van kleuter- en lagere school tot secundair onderwijs, speelt een centrale rol in de activiteiten van het Natuurpark Hoge Venen-Eifel.
Uitdagingen
Een beter inzicht krijgen in de schoolprogramma’s en in de behoeften en wensen van scholen op het gebied van educatieve activiteiten.
Geplande acties
In samenwerking met het Natuurcentrum Huis Ternell heeft het educatieve team van de Maison du Parc-Botrange in de afgelopen maanden een enquête uitgevoerd bij ongeveer 100 scholen (Franstalig en Duitstalig) in het parkgebied. Het doel was om de behoeften en wensen van scholen op het gebied van educatieve activiteiten te herzien.
De resultaten van deze enquête vormen de basis voor de ontwikkeling van een nieuw educatief aanbod dat gericht is op:
- Kleuterscholen
- Lagere scholen
- en Secundaire scholen
Dit aanbod zal worden aangeboden in zowel de Maison du Parc-Botrange als in de scholen van het parkgebied.
Voorgestelde ontwikkelingen:
- Aanpassing van educatieve inhoud om beter in te spelen op de verwachtingen van scholen
- Ontwikkeling van een digitale “outdoor” -speurtocht, zowel voor leerlingen als voor families die de Maison du Parc-Botrange bezoeken.
- Cratie van mobiele educatieve infrastructuren, waarmee activiteiten rechtstreeks in de scholen kunnen worden uitgevoerd.
Dit project wordt uitgevoerd met de steun van het Waalse Gewest en in samenwerking met de Territoriale Coalitie, die de kandidatuur voor de status van Nationaal Park heeft begeleid.